Ondersteuning in de klas
Wanneer leren niet vanzelf gaat, dan zetten leerkrachten aanvullende activiteiten in om uw kind extra te ondersteunen. De leerkracht vertelt u altijd wanneer hij of zij iets extra's inzet. Wanneer de leerkracht ondersteuning nodig heeft om het onderwijs nog meer optimaal te organiseren voor uw kind, dan wordt dit besproken met onze intern begeleider. Samen bespreken zij welke tools of andere mogelijkheden kunnen worden ingezet.
Zorgteam
Soms laten leerlingen, die ondanks de extra ondersteuning in de klas, onvoldoende vooruitgang zien in hun ontwikkeling. Deze leerlingen worden dan in breder verband besproken in het zorgteam (ZT). Tijdens het ZT sluiten leerkracht(en), ouder(s), intern begeleider (voorzitter), en externe partners aan die een meerwaarde hebben in het meedenken over oplossingen inzake de uitdaging die er ligt rondom de leerling (bv. jeugdarts, orthopedagoog vanuit het samenwerkingsverband, wijkcoach). Tijdens de bespreking stemmen we gezamenlijk af welke activiteiten we gaan ondernemen, om het onderwijs beter aan te kunnen laten sluiten voor uw kind.
Het ZT komt een aantal keer per jaar bij elkaar en extra wanneer nodig. Met elkaar bekijken we wat er al is gedaan, wat de opbrengsten daarvan zijn en welke zorg, aanvullend onderzoek of ondersteuning er nodig is. Dit doen we met elkaar om de specifieke onderwijsbehoefte goed te kunnen organiseren en realiseren.
Logopedie
Soms is het nodig dat leerlingen van De Parkschool in aanmerking komen voor logopedie. Wanneer uw kind daarvoor in aanmerking komt, dan hebben wij de mogelijkheid om logopedie onder schooltijd in te richten. Een externe praktijk verzorgt deze behandelingen. De leerkracht schat in of logopedie nodig is en bespreekt dit met onze intern begeleider en de ouders. Wanneer logopedie onder schooltijd plaatsvindt, dan onderhoudt de logopedist nauw contact met ouders en ook met de leerkracht. Op deze manier kan het geleerde in de praktijk geoefend worden. Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor de aanmelding van logopedie. De leerkracht heeft de contactgegevens van de praktijk.
School Ondersteunings Profiel
De school moet minimaal de basisondersteuning, die binnen het samenwerkingsverband is afgesproken, realiseren. De Parkschool voldoet aan de basiskwaliteit die het samenwerkingsverband en ook de inspectie stelt en daarmee aan de wettelijke eisen. De basisondersteuning is vastgelegd in het ondersteuningsplan en geeft aan wat de school met de haar daartoe beschikbare middelen zelf moet kunnen organiseren. Extra ondersteuning is alle ondersteuning die gegeven wordt maar die niet binnen de basisondersteuning valt. Het School Ondersteunings Profiel (SOP) is een ontwikkelingsdocument en het format (waarin de extra ondersteuning beschreven staat) wordt jaarlijks geactualiseerd.
Klik op onderstaande paarse balk voor het gehele SOP-document.