De school gebruikt voor het volgen van de prestaties en de ontwikkeling van de leerlingen de volgende genormeerde instrumenten: Cito, SCOL (voor sociaal emotionele ontwikkeling) en BOSOS (leerlingvolgsysteem voor kleuters), met daarnaast de analyses uit methodegebonden toetsen. Deze analyses worden uitgevoerd door de leerkrachten en intern begeleider, zodat opbrengsten gecheckt worden aan de leerverwachtingen en daar waar nodig krijgt de cognitieve leerontwikkeling een extra impuls.
ESIS
In het leerlingvolgsysteem ESIS houden we bij welke afspraken, gesprekken en vervolgacties we hebben besproken en hebben uitgezet. ESIS is voor ons het digitale leerlingdossier.
Methodegebonden toetsen
De leerling wordt, volgens de leerlijn van de methode, periodiek getoetst op de kennis en vaardigheden die de leerling zich eigen heeft gemaakt. Deze toetsen worden gebruikt als afsluiting van een bepaalde hoeveelheid leerstof. De leerkracht gebruikt hiervoor de toetsen die horen bij de methode waaruit de leerlingen les krijgen. Deze toetsen worden methodegebonden toetsen genoemd. Dit is tevens een belangrijke bron van informatie voor onze school, niet alleen over de leerling, maar ook over of de leerstof en wijze van lesgeven aansluit bij de leerlingen.
Wanneer de leerkracht een bepaald onderwerp heeft behandeld, kan hij/zij met deze toetsen direct en vrij eenvoudig zien of de leerling zich de stof heeft eigen gemaakt en kan toepassen. Waar nodig wordt de lesstof aangepast of wordt er een periode gewerkt aan hiaten. Zo wordt er volgens de leerlijnen gewerkt en loopt de leerling zo min mogelijk achterstanden op.